Vějíř brisé ve stylu Vernis Martin
Autor:
Instituce: Muzeum hlavního města Prahy
Sbírka: Historické sbírky
Materiál: Hedvábí (kost; dřevo; hedvábí)
Technika: řezba; lepení; malba; aplikace
Rozměr: cmxcm (?)
Geografie:
Místo vzniku: Francie (Francie?)
Datace: 18. století (1730 až 1760)
Inventární číslo: H051716
Vějíř skládací, brisé, s námětem Angeliky a Medora, z pozůstalosti po Valerii Davidové. Vějíř barokní, provedený ve stylu vernis Martin, žebra (30) subtilní, kostěná, prořezávaná, celoplošně malovaná s bohatstvím drobných aplikací. Ve středové mušlové kartuši olejomalba s figurální kompozicí Angeliky a Medora (dle námětu Ludovica Ariosta), po stranách dvě podélná pole vyplněná kosočtvercovými kartušemi s krajinami provedenými monochromně ve fialových odstínech a doplněnými drobnými polychromními chinoiseriemi. Další chinoiserie v páse při spojení žeber. Partie mezi malovanými scénami vyplněny dekorativní kompozicí nalepovaných drobných papírových zlacených a malovaných aplikací ve formě rozetek, antických hlav, barokních figur ad. Na reversové straně vějíře v modrém monochromním provedení krajinomalby ve třech kartuších - středové mušlové a dvou drobných bočních kosočtvercových. Po obvodu a v pásu při spojení žeber rudé květy růží. Modrá spojovací stužka nepůvodní. Krycí lišty kostěné, plasticky řezané s úpravou lakové techniky. Cca 1720-1740, Francie (?). Výška 218 mm, šíře 380 mm. Z pozůstalosti po Valerii Davidové, šlechtičně z Rhonfeldu. Svatební dar Eleonoře Zeyerové (1834) od nejmenovaného dvořana francouzského panovníka Karla X.Literatura: Historica Pragensia 9, Praha 2022, s. 120–179.
Součástí kolekce
Pozůstalost Valerie Davidové z Rhonfeldu
Vějíře